Directe schadeafhandeling
Vanaf 1 juli 2021 starten verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s.
Wat houdt Directe Schadeafhandeling (DSA) in?
Vanaf 1 juli hebt u de keuze om de schade door uw eigen verzekeraar af te laten handelen. Voorheen was het zo dat u bij schade aan uw auto door andermans toedoen, wanneer u niet volledig casco verzekerd was en geen verhaalsrechtsbijstand had, zelf of via uw assurantieadviseur naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij moest stappen. De DSA brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Deze geeft u de keuze om de schade door uw eigen verzekeraar af te laten handelen. Omdat er sprake is van een keuze blijft het, als u niet volledig casco verzekerd bent, ook na introductie van DSA mogelijk om uw schade te claimen bij de WAM-verzekeraar van de aansprakelijke partij.
Als uw auto niet volledig casco verzekerd is, meldt u of uw assurantieadviseur de schade bij de eigen verzekeraar. De eigen verzekeraar beoordeelt de aansprakelijkheid op basis van het reguliere aansprakelijkheidsrecht. Als de uitkomst is dat de tegenpartij geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is, regelt de eigen verzekeraar de schade met u. Verder zijn er nog een aantal situaties waarbij de DSA niet van toepassing is.
Het kunt daarom bij schade het beste contact opnemen met uw eigen assurantieadviseur. Die helpt u verder om de juiste weg te bewandelen.